Hoe creëer je eenheid in de huisstijl van jouw bedrijf?
Hoe creëer je eenheid in de huisstijl van jouw bedrijf? Lees hier 6 tips om de consistentie in jouw huisstijl te waarborgen en te werken aan een sterk merk.
Een sterke merkuitstraling is essentieel voor ieder bedrijf, ongeacht de omvang of leeftijd. Het bewaken van eenheid in je huisstijl speelt hierbij een cruciale rol. Een huisstijl is meer dan alleen een mooi ontworpen logo; het weerspiegelt waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Het is je visuele identiteit. Door consistentie toe te passen in al je uitingen, creëer je herkenning en vertrouwen bij klanten, wek je nieuwsgierigheid bij potentiële klanten en onderscheid je jezelf krachtig van de concurrentie.
Maar hoe creëer je eenheid in de huisstijl van jouw bedrijf? Lees hieronder 6 tips die jou helpen de consistentie in jouw huisstijl te waarborgen.
Waarom is eenheid in de huisstijl van jouw bedrijf belangrijk?
Grote en bekende merken zijn succesvol, uiteraard door een fantastisch product of goede dienst te leveren, maar ook door een pakkende visuele identiteit die zij vaak jarenlang consequent toepassen.
Het maakt niet uit of je een groot of klein bedrijf bent. Of je bedrijf al langer bestaat of nieuw is. In alle gevallen is een huisstijl consistent toepassen de sleutel om:
- herkenning en vertrouwen te creëren bij klanten;
- toekomstige klanten nieuwsgierig te maken;
- je bedrijf krachtig te onderscheiden;
- een slag te maken in de professionalisering van je bedrijf;
- eenheid te krijgen in waar je voor staat.
Kortom, het is een eerste stap om bedrijfsdoelen te behalen en jouw bedrijf professioneel te profileren. De uitstraling van het bedrijf staat de groei niet meer in de weg, maar versterkt het zelfs.
Tips voor consistentie in jouw huisstijl
Wil je bouwen aan een herkenbare en betrouwbare merkuitstraling? Hieronder vind je 6 tips die je hierbij helpen:
1. Bedenk vooraf wat je nodig hebt
Ga je aan de slag met een nieuwe huisstijl? Inventariseer dan vooraf waar je je huisstijl allemaal toepast en welke huisstijlmiddelen je nodig hebt. Sponsor je bijvoorbeeld lokale bedrijven die jouw logo gebruiken? Heb je samenwerkingen waar je naam op staat, routing of gevelbelettering? Een nieuwe huisstijl is een goed moment om hier kritisch naar te kijken. Waar wil je zichtbaar zijn, en waar niet (meer)?
Als je vooraf bedenkt waar je je nieuwe huisstijl wilt toepassen, kun je samen met je ontwerper concreet aan de slag, en voorkom je extra kosten en werkzaamheden achteraf.
2. Alle info binnen handbereik
Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat je alle informatie over de huisstijl van jouw bedrijf binnen enkele secondes paraat hebt. Het kan je veel tijd kosten als je altijd moet zoeken naar het logo voor op het web, de juiste kleurcodes of gekozen lettertypes. Zet al je huisstijldocumenten bij elkaar in één map of op een aparte pagina van je website.
Als jouw virtueel assistent (VA) of je collega aan de slag gaat met uitingen, geef hen dan ook toegang tot alle bestanden. Zorg ervoor dat je er optimaal mee kunt werken, dat maakt het maken van huisstijldragers leuker én makkelijker.
3. Checklist voor een complete huisstijlmap met de juiste bestanden:
- Heb je alle bestanden van de ontwerper ontvangen? Onder andere: het logo in jpeg, png en vector (EPS of Al)?
- Heb je het logo ook voor toepassing op een foto of in het wit voor op een donkere ondergrond?
- Welke kleuren gebruik je? Kun je deze kleuren overal toepassen? Als je twijfelt, stem het kleurgebruik dan af met de ontwerper.
- Welk lettertype(s) horen bij je huisstijl? Zit er verschil in koppen en lopende teksten? Online en offline?
- Kijk ook naar vorm. Gebruik je rechte hoeken, ronde hoeken of ronde vormen? Is de huisstijl rustig, met veel wit of speels met allerlei elementen?
- Zijn er afspraken gemaakt en vastgelegd over stijl van iconen en fotografie?
Verwerk alle informatie en richtlijnen in een huisstijlhandboek en deel dit met iedereen die communicatie uitingen voor jouw bedrijf maakt.
4. Maak het belangrijk
Hoe zorg je ervoor dat je de huisstijl consistent doortrekt in al je ontwerpen? Denk na over wie de huisstijl gaat toepassen. Medewerkers, freelancers, een virtueel assistent of een partner: informeer iedereen over de huisstijl en vertel het verhaal over je visuele identiteit. Leg regels en richtlijnen voor het gebruik ervan uit. Waar zit ruimte voor eigen creativiteit en waar mogen zij absoluut niet aankomen? Wanneer collega’s begrijpen wat het belang van consistentie is, is het juist toepassen makkelijker.
Tip! Wijs één persoon aan die verantwoording draagt voor de huisstijl en laat hem of haar het gros van de uitingen checken die de deur uitgaan. Het managen van de huisstijl van jouw bedrijf hoef je niet alleen te doen. Heb je na de lancering van jouw huisstijl hulp nodig bij het informeren en opstellen van de richtlijnen? Een goede grafisch ontwerper kan je hierbij helpen. Zo onthoudt iedereen hoe jullie je merk samen versterken.
5.Maakk gebruik van templates
Een template is de oplossing om effectief te werk te gaan. Je past het makkelijk aan en het bespaart je een hoop tijd. Welke softwarepakketten gebruik je en gebruik je hierbij ook onderdelen van de huisstijl? Maak hierin werkbare voorbeelden (templates). Je hoeft ze hierna alleen nog maar te vullen. Denk aan een basisdocument voor een briefsjabloon met logo en adresgegevens in de juiste kleur- en lettertype, een Word sjabloon voor verslagen en rapporten, een presentatie, offertes en e-mailhandtekeningen. Deel deze templates met iedereen die hier mee in aanraking komt. Dat scheelt een hoop aanpaswerk.
6. Check geregeld en stuur bij
Afhankelijk van hoeveel ontwerpen je maakt is het goed om ieder kwartaal of half jaar je uitingen te checken. Zet alles bij elkaar. Kijk naar de vormen. Lees de teksten. Laat iemand anders hier eens met een kritisch oog naar kijken. Alle opmerkingen en inzichten verwerk je in de richtlijnen of in een huisstijlhandboek of stijlgids. Zo kan iedereen de aankomende periode zonder onduidelijkheden aan de slag.
Ben jij het type dat snel uitgekeken raakt op een stijl en zie je steeds nieuwe leuke dingen voorbijkomen die je ook in je huisstijl wilt? Bewaar deze tot je check-up en bedenk dan of je ze nog steeds zo leuk vindt als eerst en of ze wel goed passen bij jouw identiteit. Dat creëert niet alleen rust, maar het voorkomt ook dat je continu aan de huisstijl blijft sleutelen.
Huisstijl bewaking: een doorlopend proces
Het waarborgen van consistentie in de huisstijl is een doorlopend proces dat zorgvuldige planning, communicatie en controle vereist. Door deze tips te volgen, kun je eenheid creëren in de huisstijl van jouw bedrijf en een sterk merk opbouwen.