Hoe kies je een grafisch ontwerper voor jouw huisstijl?
Misschien ben je net gestart als ondernemer en wil je je direct professioneel en onderscheidend neerzetten. Misschien ben je een ervaren ondernemer die toe is aan een volgende stap. Op het moment dat je hebt besloten een nieuw logo en huisstijl te laten ontwerpen, kom je terecht in het enorme aanbod van vormgevers en bureaus… Hoe kies je de ontwerper die bij jou past?
Bedenk wat je precies nodig hebt voor jouw nieuwe huisstijl
Zet voor jezelf op een rij wat je wensen zijn. Wat voor bedrijf heb je? Wat voor persoon of bedrijf sluit daarbij aan? Zoek je iemand die uitvoert, of iemand die zelf ideeën aandraagt? Heb je een bepaalde stijl in gedachten?
Zoek je iemand die zich specialiseert in huisstijlontwerp en vind je persoonlijk contact belangrijk, kijk dan of je een kleine studio of zelfstandig ontwerper kunt vinden. Heb je grote plannen en zoek je ook hulp voor de teksten en het opzetten van je online marketing, overweeg dan een bureau waar de verschillende disciplines in huis zijn. Natuurlijk kun je ook werken met een team van zelfstandig ondernemers, dan komt er wat meer coördinatie werk bij kijken, maar heb je wel het voordeel van korte lijntjes.
Een ontwerp- of communicatiebureau heeft veel kennis in huis en is je contactpersoon vaak een account- of projectmanager. Bij kleine studio’s en zzp-ers heb je direct contact met de ontwerper.
Vraag rond in je netwerk
In je ondernemersnetwerk zijn vast en zeker mensen te vinden die ook met ontwerpers werken. Ontdek wat hun ervaringen met deze ontwerpers zijn en hoe ze de keuze hebben gemaakt. Hou wel in gedachten dat wat de ene ondernemer prettig is, voor de ander niet zo hoeft te zijn.
Of zoek mensen op LinkedIn, dan zie je direct welke ontwerpers dichtbij in je netwerk zitten.
Bekijk het portfolio
Heb je een eerste selectie gemaakt? Bekijk dan het portfolio op de website en vraag jezelf af:
- Hoe ziet het gemaakt werk eruit? Is het divers in stijl, of lijkt het op elkaar? Het geeft je een indruk in welke richting je een ontwerp kunt verwachten.
- Betreft het een portfolio met allerlei verschillende ontwerpwerkzaamheden, of alleen huisstijlen?
- Staan er ook recensies bij?
- Kijk ook of het werk wat erop staat, voor echte klanten is gemaakt. Soms staat er in portfolio’s met name schoolopdrachten of online ontwerpopdrachten. Dat is niet erg, maar geeft aan dat degene waarschijnlijk nog weinig voor echte klanten heeft gewerkt.
- En spreekt het werk je aan?
Bekijk hier het portfolio van Sjoukje van der Velde
Ontdek hoe het project van huisstijlontwikkeling verloopt
Sommige bureaus en ontwerpers hebben de werkwijze helder omschreven. Zo weet je wat je kunt verwachten en kun je makkelijker beoordelen of dit bij jouw wensen aansluit.
Klikt het?
Voor mij is dit een van de belangrijkste punten: klikt het met de persoon waar je mee gaat samenwerken? Je hoeft niet elkaars vrienden te worden, maar een oprechte en geïnteresseerde houding naar elkaar en heldere afspraken maken is een voorwaarde voor een goede samenwerking. Maak dus zeker een afspraak met degene waar je voorkeur naar uit gaat, om te zien of de klik er is.
Het budget
Natuurlijk speelt ook het budget mee. Er zijn veel aanbieders van goedkope logo’s en je zult ook ontdekken dat er aanbieders zijn die duizenden euro’s vragen. Kijk goed wat je voor welk bedrag krijgt. Hoeveel correctierondes zitten erbij? Welke bestanden worden opgeleverd? Wordt er echt de tijd genomen voor het ontwerp? Het is logisch dat bij een laag bedrag, er ook weinig tijd aan wordt besteed.
Bij veel ontwerpers kun je vrijblijvend een offerte opvragen of staan er richtprijzen op de website.