Zo kies je de huisstijlmiddelen die passen bij jou en je klant + handige checklist

Het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl of branding voor jouw bedrijf kan best overweldigend zijn. Want waar je in eerste instantie denkt aan een nieuw logo en website, ontdek je gaandeweg dat er heel wat meer zaken aangepast moeten worden. 

Bedenk van te voren goed waar je je merk gaat toepassen. Er zijn oneindig veel middelen in te zetten, hoe maak je daar nu een keuze in, wat doe je eerst en laatst? Veel om over na te denken, maar wees gerust, je hoeft niet alles te doen, en ook niet in een keer! Ik help je op weg met deze tips.

1. Begin op tijd

Begin met inventariseren voordat je aan je brandingtraject begint. Zo kun je je ontwerper, copywriter of andere professional concreet briefen. Zij krijgen een goed beeld van waar de nieuwe stijl straks toegepast moet worden. Dat helpt in het creatieve proces. Ook krijg je direct een goed beeld van de kosten en de planning.

2. Noteer voor jezelf welke huisstijlmiddelen jij op dit moment gebruikt.

Natuurlijk horen daar je briefpapier, visitekaartje, je facturen, social kanalen bij, maar er is vast nog meer.

3. Schrijf nu op: 

  • Hoe komt jouw klant met jou in contact? (denk aan: website, auto, gevel, advertenties, social) 
  • Welke contactmomenten heb je daarna (bv je nieuwsbrief, ebook, emailhandtekening, content) en welke middelen ziet een klant dan? 
  • Wat ziet je klant op het moment dat ze met jou gaan samenwerken (offerte, projectvoorstellen of presentaties, welkomstgeschenk, de aankleding van je kantoor)?
  • En daarna? (bedankjes, facturen enz)
  • Als je de hele klantreis langs loopt, kun je alle contactmomenten en dus ook alle uitingen inzichtelijk krijgen.

Dit is het moment om alle middelen kritisch tegen het licht te houden. Wil je ze nog steeds inzetten? Of wordt het tijd voor wat nieuws? Past het bij jouw ideale klant?

4. Welk budget wil je besteden?

Bedenk dit voordat je met een ontwerper in gesprek gaat. Als je een ontwerper hebt gevonden die met jouw branding aan de slag gaat, kun je samen bespreken welke mogelijkheden er zijn binnen jouw budget.

extra: handige checklist

Hieronder vind je een checklist van huisstijldragers, een overzicht van veel gebruikte middelen. Neem de lijst erbij en kijk of je zaken vergeten bent. Het is echt per bedrijf anders, dus de lijst zal ook zeker niet compleet zijn. Maar het helpt je zeker op weg.

Offline / print uitingen

  • Briefpapier
  • Vervolgvel
  • Factuur en offerte
  • Formulieren en voorwaarden (bestelformulieren, algemene voorwaarden enz)
  • Rapport
  • Envelop
  • Visitekaartjes
  • Bedankkaartje / with complimentscard
  • Adresstickers
  • Presentatiemappen
  • Flyers
  • Wordsjabloon
  • Powerpointpresentatie
  • Toepassing van je huisstijl in pakketten die je gebruikt voor bv. voorraadbeheer, facturering enz.

Give aways

  • Pennen
  • Tasjes
  • Notitieboekjes
  • Stickers
  • Ansichtkaarten
  • Memoblokjes

Online / digitale middelen

  • Website
  • Emailnieuwsbrief
  • Emailhandtekening
  • E book
  • Whitepapers
  • Intro en outro’s voor video’s
  • Bureaubladachtergrond voor telefoon of computer

Social

  • Favicon en coverfoto’s voor je social media kanalen: Facebook, Twitter, Linkedin
  • Social media templates
  • Icons voor instagram Highlights

Reclame en belettering

  • Rollup Banners
  • Autobelettering
  • Vlaggen
  • Deurbordjes
  • Uithangbo
  • Stoepbord

Ben je op zoek naar een nieuwe huisstijl of kun je hulp of advies gebruiken bij het ontwikkelen van een huisstijlhandboek voor jouw bedrijf of organisatie? Ik denk graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met me op voor een kennismaking of stuur een bericht via mail@sjoukjevandervelde.nl.

Hi, ik ben Sjoukje, grafisch ontwerper.

Ik help ondernemers en bedrijven bij het creëren van een huisstijl die klopt.