Wat is een huisstijlhandboek en waarom heb je het nodig?

Een huisstijlhandboek is een essentieel document dat de basis legt voor de visuele identiteit van jouw bedrijf. Het omvat een gedetailleerde beschrijving van de elementen waaruit jouw huisstijl bestaat en hoe deze op de juiste manier gebruikt moeten worden. Het huisstijlhandboek fungeert als een onmisbare gids voor iedereen die betrokken is bij het creëren van communicatiemiddelen, of het nu gaat om een webdeveloper, content creator, virtual assistant, salesafdeling of secretaresse.

Door het huisstijlhandboek te raadplegen, kunnen collega’s gemakkelijk en consistent communicatiemateriaal ontwikkelen. Denk aan een social media post of een nieuwe presentatie: het huisstijlhandboek is dan een inspirerende handleiding. In dit blog lees je wat er precies in een huisstijlhandboek staat en waarom het onmisbaar is voor jouw bedrijf. 

Andere termen voor een huisstijlhandboek

In plaats van huisstijlhandboek wordt soms ook de term huisstijlgidshuisstijlmanualstyleguide of stylesheetgebruikt. Eigenlijk geven ze in grote lijnen allemaal dezelfde informatie over je visuele uitstraling. Werk je met een brandbook? Hierin vind je ook nog een toelichting op de strategische achtergrond van het merk en bijvoorbeeld de tone of voice. De huisstijl is vaak onderdeel van een brandbook.  

Waarom is een huisstijlhandboek belangrijk?

Of je nu een groot bedrijf hebt of een kleine onderneming runt: een huisstijlhandboek is een onmisbare handleiding voor iedereen die communicatie uitingen voor jouw bedrijf creëert. Het gebruik van een huisstijlhandboek biedt de volgende voordelen:

Eenheid & herkenbaarheid

Afwijkingen en variaties in je huisstijl ogen rommelig en onprofessioneel, bij je doelgroep kan het beeld ontstaan dat je product of dienst dat ook is. Een huisstijlhandboek zorgt ervoor dat je uitingen een eenheid zijn en blijven. Deze consistente uitstraling vergroot je herkenbaarheid en geeft vertrouwen. Je laat steeds hetzelfde zien en vertelt hetzelfde verhaal, waardoor het je merk versterkt en je merk beter wordt onthouden. 

Door de omschrijving van goede richtlijnen voorkom je eigen ideeën van medewerkers ‘die leuk zijn en volgens mij wel passen’. Hoe leuk dit misschien ook is bedacht, voor een sterke uitstraling wil je dat alle uitingen hetzelfde gevoel oproepen.

het bespaart je tijd

Naast de consistente uitstraling, zorgt een huisstijlhandboek ook voor meer efficiëntie en tijdsbesparing. Alle informatie en bestanden staan bij elkaar. Het zoeken naar het logo in een bepaald formaat of het zoeken naar een kleurcode voor online gebruik is direct verleden tijd. Zorg ervoor dat alle elementen uit het huisstijlhandboek op een gemakkelijk te vinden plek staan, zodat iedereen die het nodig heeft er snel toegang tot heeft.

Het huisstijlhandboek: ook voor zzp’ers 

Ook als je als zelfstandige werkt kan een huisstijlhandboek erg waardevol zijn. Als zzp’er doe je waarschijnlijk veel zelf: van je boekhouding en administratie tot de gehele marketing. Je kostbare tijd wil je niet kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste informatie. Daarom zorg ik voor kleine bedrijven vaak voor compacte informatie op een A4. Zo heb je de nodige informatie altijd op een handige manier bij de hand en kun je snel stappen maken. 

Uit welke informatie bestaat een huisstijlhandboek?

Welke onderdelen in je huisstijlhandboek staan, hangt af van de complexiteit van je huisstijl. Je vindt er in ieder geval een beschrijving van de verschillende onderscheidende merkelementen waaruit de huisstijl bestaat. Denk aan: 

  • logo
  • kleurenpalet
  • lettertypes (typografie)
  • beeldtaal (fotografie)
  • vormentaal (wat voor vormen gebruik je, compositie, vormelementen in de huisstijl)

Dit kan aangevuld worden met voorbeelden van huisstijldragers, de opmaak van beschikbare huisstijlsjablonen/huisstijlformats als ook iconen, illustraties of patronen. Zelf vermeld ik ook altijd de achtergrond bij het logo en de huisstijl. Ik omschrijf waarom er bepaalde ontwerpkeuzes zijn gemaakt, aangevuld met bijvoorbeeld de kernwaarden. Het één komt namelijk uit het ander voort, deze onderdelen kunnen niet los van elkaar staan. Dit zorgt voor meer begrip voor het belang van de huisstijl en het maken van huisstijlmiddelen en communicatie uitingen.

Hieronder licht ik de belangrijkste onderdelen toe.

Onderdeel huisstijlhandboek: het logo 

Het logo wordt altijd behandeld in je huisstijlhandboek, want het is een belangrijk onderdeel van de huisstijl. Welke varianten van het logo heb je en wanneer gebruik je welke variant? Op welke groottes wordt het logo geplaatst? Laat ook zien wat je niet met het logo mag doen (bijvoorbeeld onderdelen ervan gebruiken of de witruimte aanpassen / vervormen).

Onderdeel huisstijlhandboek: lettertypes (typografie)

De lettertypes die je gebruikt in de huisstijl mogen ook niet ontbreken. Wanneer gebruik je welk lettertype? In welke groottes en met welke regelafstand? Zijn er speciale fonts voor de website, voor kopjes of voor Office sjablonen? Als je werkt met een aangekocht font, dan is het handig om te vermelden waar deze aangeschaft kan worden.

Onderdeel huisstijlhandboek: kleurenpalet

Omschrijf de CMYK, HEX en eventueel PMS waardes van het kleurenpalet. De CMYK kleuren voor het gebruik in drukwerk, de RGB of HEX codes voor online. Heeft je huisstijl een hoofdkleur en een secundaire kleur, of tinten van de kleuren? Zet dat er dan ook bij.

Laat ook je huisstijluitingen zien ter inspiratie

Het huisstijlhandboek kun je aanvullen met voorbeelden van de verschillende communicatiemiddelen die al zijn gemaakt, of sjablonen die beschikbaar zijn voor je collega’s. Zo laat je zien hoe de merkelementen toegepast worden en dienen ze als voorbeeld en als inspiratie voor anderen.

Welke vorm kies je: een online of gedrukt huisstijlhandboek?

Je kunt het handboek op verschillende manieren maken. Bijvoorbeeld als PDF, op een speciale webpagina, in Canva of als gedrukt boekwerk. Elke vorm heeft zo haar voor- en nadelen. Ook zijn er uitgebreide online brand portals waarin je alle informatie over je huisstijl kunt delen, je beeldbank verzamelt en alles gemakkelijk up-to-date kunt houden.

Overzichtelijke huisstijlrichtlijnen op 1 A4 voor Moedige Stappen
Kleurenpalet uit de huisstijl voor Moedige Stappen

Deel je huisstijlhandboek met iedereen

Welke vorm je ook kiest, zorg ervoor dat iedereen die met de huisstijl werkt, toegang krijgt tot de laatste versie en de bijbehorende bestanden en sjablonen. Door de huisstijl goed te faciliteren en beheren, stimuleer je een consistente toepassing.

Blijf de stijl bewaken en doorontwikkelen

Beoordeel op regelmatige basis de gemaakte middelen op consistentie en bekijk direct of je huisstijl ergens aanvulling nodig heeft. Zo zorg je ervoor dat je huisstijl meegroeit met je bedrijf.

Ben je op zoek naar een nieuwe huisstijl of kun je hulp of advies gebruiken bij het ontwikkelen van een huisstijlhandboek voor jouw bedrijf of organisatie? Ik denk graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met me op voor een kennismaking of stuur een bericht via mail@sjoukjevandervelde.nl

Hi, ik ben Sjoukje, grafisch ontwerper.

Ik help ondernemers en bedrijven bij het creëren van een huisstijl die klopt.