Een sterk merk is de wens van ongeveer iedere ondernemer. Onderscheidend zijn in je communicatie en ook nog eens herkenbaar. Laten zien waar je voor staat, en dat kloppend maken in alles wat je doet. Voor het creëren van een sterk merk zijn er aardig wat zaken waar je rekening mee moet houden. Elk element van je communicatie draagt hieraan bij, zoals de keuze van je foto’s op je website en social media, het materiaal dat je gebruikt, de toon in je tekst, je logo en de kleuren in je huisstijl.
Hoe bouw je aan een sterk merk?
Een sterk merk krijg je met de juiste branding. Branding gaat over hoe je de kern, de identiteit van je bedrijf naar buiten kunt brengen. Hoe je duidelijk maakt waar je voor staat en zo een kloppend beeld creëert bij je klant. Ook als je daar nog niets van weet, loont het om te weten hoe je met branding kunt beginnen. Ik geef je de vier stappen die belangrijk zijn als je hiermee aan de slag wilt / als je hier nieuwsgierig naar bent.
Je merk opbouwen in 4 stappen
Mijn klanten vragen geregeld ‘hoe mijn hoofd werkt’ ofwel: ze willen graag weten hoe ik met ondernemers een sterk merk neerzet. Welke stappen ik bijvoorbeeld neem en in welke volgorde. Voor elke opdrachtgever en voor ieder merk doorloop ik een – voor mij – standaard aantal stappen. Afhankelijk van het project sta ik bij het ene onderwerp langer stil dan bij de ander. Dat is voor mij: werken op maat. Om je een duidelijk beeld te geven hoe ik een branding traject aanpak, neem ik je mee in de vier fases die ik doorloop.
Stap 1: Basis leggen
First things first! Een goed ontwerp is succesvol als het gevormd is uit een sterke basis. Weet waar je voor staat, wie je wilt bereiken en wat jouw waarden zijn. Waar loop je op dit moment tegenaan? Waar wil je graag naartoe? Welk doel ga je bereiken? En hoe zetten wij dit om naar de juiste branding? In deze eerste fase keren we jouw bedrijf binnenstebuiten. Maar niet alleen de identiteit komt aan bod, ook factoren van buitenaf komen voorbij. Wie is de ideale klant? Wie zijn de concurrenten? En wat onderscheidt jou op de markt?
Meer leren hierover? Kijk eens hoe mijn klant Mendy Visser voor haar merk heldere uitgangspunten en waarden geformuleerd.
Stap 2: Ontwerpen
Het ‘moment suprême’ waarbij alle ideeën en woorden worden omgezet naar jouw visuele identiteit. Alle uitkomsten uit de eerste fase neem ik mee. Op basis daarvan maak ik keuzes en onderzoek ik welke verschillende stijl, vormen, lettertypes en kleuren hierbij passen. Wil je zelf ontwerpen? Denk er dan aan dat je het veel werk kost om dit te creëren. Veel ondernemers stappen in de valkuil dat je maakt wat je op dat moment mooi vindt, maar dat je ontwerp niet per se bijdraagt aan het creëren van een sterk merk. En dat is zonde van je investering in tijd, energie en geld.
Als ik voor een opdrachtgever werk, dan presenteer ik een ontwerpvoorstel en neem ik diegene mee in mijn gedachten achter de ontwerpen. Hoe ben ik tot deze ontwerpen gekomen en waarom? Deze gesprekken zijn cruciaal en worden helaas toch vaak door ontwerpers overgeslagen. Jammer! Juist in gesprek kom je erachter of je elkaar goed hebt begrepen en of het ontwerp goed aansluit. De stijl die ik neerzet is straks de leidraad voor alles wat visueel wordt. Daarom breng ik met voorbeelden de componenten van de huisstijl tot leven, waardoor je een goed beeld krijgt hoe de nieuwe stijl kan worden toegepast. Zou ik dit voor jou doen, dan sturen we het ontwerp een paar keer heen en weer naar elkaar tot je helemaal tevreden bent!
Stap 3: De nieuwe stijl uitwerken
Het ontwerp is klaar! Maar we zijn er nog niet, in deze fase maak ik jouw logo helemaal klaar voor gebruik. Ik maak alle benodigde varianten en bestanden voor je klaar. Ook geef ik componenten uit de huisstijl overzichtelijk weer in een stijlgids. De stijlgids is vanaf vandaag de aanvoerder voor alles wat de deur uitgaat. De nieuwe richtlijnen en regels voor design staan hier helder in, zodat het precies duidelijk is wanneer welke variant van het nieuwe logo wordt gebruikt, welke kleuren op je website passen en wat de afspraken zijn voor drukwerk. Mijn klanten krijgen van mij alle bestanden toegestuurd. Zo kunnen zij zelf makkelijk de nieuwe bestanden in gebruik nemen.
De huisstijl voor de Huiswerkkamer is een huisstijl die wordt toegepast op een groot aantal verschillende middelen.
Stap 4: Branden
Vervolgens is het is tijd om te gaan ‘branden’! Je huisstijl is in een nieuw jasje gestoken en dat mag de buitenwereld zien ook! In deze stap geef je alle communicatiemiddelen vorm in de nieuwe stijl. Denk aan de website, gevel, visitekaartjes, briefpapier, social media en alle andere middelen die jullie gebruiken.
Werken wij samen? Dan denk ik om met je mee hoe je de nieuwe stijl aan de wereld wilt laten zien. In een keer alles nieuw als een ‘big bang’? Of pak je liever alles rustig aan en vervang je de ontwerpen als het nodig is? Voor beide opties kunnen goede redenen zijn. We kiezen wat voor jou en jouw bedrijf het beste is.
Belangrijk: Keep on going!
Nu alle communicatiemiddelen staan, de website live is en de eerste visitekaartjes uitgedeeld zijn, lijkt het branding traject misschien klaar, maar niets is wat het lijkt. Je bedrijf staat nooit stil en ook je eigen ontwikkeling gaat altijd door. Je blijft immers zichtbaar op verschillende kanalen of misschien zelfs wel op nieuwe. Ik ontwerp altijd zo, dat je huisstijl mee kan groeien met je aanbod en bedrijf.
Wil je meer weten over het ontwerpen van een huisstijl? Bekijk mijn aanbod of laat het me weten via mail@sjoukjevandervelde.nl!