Samen werken aan een nieuwe huisstijl voor jouw bedrijf in vier stappen

Een sterk merk is de wens van iedere ondernemer. Onderscheidend zijn in je communicatie, herkenbaarheid, eigenheid, laten zien waar je voor staat: een goed doordachte huisstijl is een belangrijk onderdeel van een sterk merk. Voor het creëren van een goede nieuwe huisstijl zijn er aardig wat zaken waar je rekening mee moet houden. Het gaat verder dan alleen het ontwerp van een logo, elk element van je communicatie draagt namelijk bij aan je merkuitstraling. 

Bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl hanteer ik een vaste werkwijze en kijk ik naar alle aspecten die bij een huisstijl komen kijken. We beginnen bij het fundament van jouw bedrijf: Wat zijn je waarden? Waar sta je voor? Ik vertaal jouw kern naar een visuele identiteit die jouw bedrijf zichtbaar maakt en jouw positionering versterkt. 

Jouw nieuwe huisstijl in vier stappen

Mijn klanten vragen geregeld hoe ik dat nou aanpak, het ontwerpen van een kloppende huisstijl. Welke stappen ik bijvoorbeeld neem en in welke volgorde. Voor elke opdrachtgever en voor ieder merk doorloop ik een – voor mij – standaard aantal stappen. Afhankelijk van het project kan een stap uitgebreider zijn dan bij het andere. Ontwerpen blijft immers maatwerk. Om je een duidelijk beeld te geven van hoe ik een traject aanpak, neem ik je hieronder mee in de vier stappen die ik met elke klant doorloop.

STAP 1: BASIS LEGGEN

Een goed ontwerp is succesvol als het gevormd is uit een sterke basis. Weet waar je voor staat, wie je wilt bereiken en wat jouw waarden zijn. Waar loop je op dit moment tegenaan? Waar wil je graag naartoe? Welk doel ga je bereiken? En hoe zetten wij dit om naar de juiste branding? In deze eerste fase keren we jouw bedrijf binnenstebuiten. Maar niet alleen de identiteit komt aan bod, ook factoren van buitenaf komen voorbij. Wie is de ideale klant? Wie zijn de concurrenten? En wat onderscheidt jou op de markt? 

Meer lezen hierover? Kijk eens hoe mijn klant Mendy Visser voor haar merk heldere uitgangspunten en waarden formuleerd.

Stap 2: Ontwerpen

In de ontwerpfase vertaal ik de ideeën en woorden naar jouw visuele identiteit. Alle uitkomsten uit de eerste fase neem ik hierin mee. Op basis daarvan ga ik aan de slag met het logo, een kleurenpalet, lettertypes, vormentaal en patronen die het geheel versterken. 

Als ik voor een opdrachtgever werk, dan presenteer ik het ontwerpvoorstel en neem ik diegene mee in mijn gedachten achter de ontwerpen. Hoe ben ik tot deze ontwerpen gekomen en waarom? Ook breng ik met voorbeelden de componenten van de huisstijl tot leven, waardoor je een goed beeld krijgt van hoe de nieuwe stijl kan worden toegepast. Deze presentatie is een belangrijk onderdeel in het proces, want de stijl die ik neerzet is straks de leidraad voor alles wat visueel wordt. Uiteraard is het mogelijk om naar aanleiding van deze presentatie eventuele aanpassingen door te voeren totdat jij als opdrachtgever helemaal tevreden bent.

Stap 3: De nieuwe stijl uitwerken

Als het ontwerp klaar is, is het tijd om alle bestanden definitief te maken. Ik maak alle benodigde varianten en bestanden voor je klaar en lever ze bij je aan. Ook geef ik componenten uit de huisstijl overzichtelijk weer in een huisstijlhandboek of  stijlgids. Dit is een handig document om als richtlijn te gebruiken voor alles wat de deur uitgaat. De nieuwe richtlijnen en regels voor design staan hier helder in, zodat het precies duidelijk is wanneer welke variant van het nieuwe logo wordt gebruikt, welke kleuren op je website passen en wat de afspraken zijn voor drukwerk. Mijn klanten krijgen van mij alle bestanden toegestuurd. Zo kunnen zij zelf makkelijk de nieuwe bestanden in gebruik nemen.

Naast het klaarmaken van alle definitieve bestanden kijken we ook hoe jij jouw nieuwe huisstijl het beste naar buiten kunt brengen. We kijken naar wat je nodig hebt om de huisstijl succesvol te kunnen lanceren.

De huisstijl voor de Huiswerkkamer is een huisstijl die wordt toegepast op een groot aantal verschillende middelen.

Stap 4: toepassen

Je huisstijl is in een nieuw jasje gestoken: nu begint het pas echt! In deze stap voeren we de huisstijl door in alle communicatie- en marketingmiddelen. Denk aan de website, (online) presentaties, visitekaartjes, briefpapier, social media en alle andere middelen die jullie gebruiken. Ik denk en kijk graag met jou en je team mee bij het toepassen van de nieuwe huisstijl. Samen werken we aan een kloppende huisstijl die consistent is doorgevoerd in jouw uitingen.  

Een nieuwe huisstijl, en dan?

Het implementeren van een nieuwe huisstijl markeert niet het einde van het traject. Na het lanceren van de nieuwe communicatiemiddelen en het verspreiden van de huisstijl via diverse kanalen, is het belangrijk om regelmatig te evalueren en door te ontwikkelen. Je bedrijf blijft immers in beweging en je eigen ontwikkeling gaat altijd door. Ik ontwerp altijd zo, dat je huisstijl mee kan groeien met je aanbod en bedrijf. 

Door periodiek te evalueren, kun je beoordelen of de nieuwe huisstijl effectief is en aansluit bij je doelen. Het kan nodig zijn om kleine aanpassingen door te voeren om de huisstijl te optimaliseren en beter te laten aansluiten bij je groeiende aanbod en veranderende bedrijfssituatie.

Daarnaast is het belangrijk om de huisstijl consistent toe te passen en te bewaken. Zorg ervoor dat alle medewerkers goed op de hoogte zijn van de richtlijnen en regels omtrent de huisstijl, zodat ze deze op de juiste manier kunnen toepassen in hun communicatie-uitingen.

Kortom, het implementeren van een nieuwe huisstijl is geen eenmalige gebeurtenis, maar een doorlopend proces. Door regelmatig te evalueren, aanpassingen door te voeren en je huisstijl up-to-date te houden, kun je ervoor zorgen dat je merk consistent, herkenbaar en onderscheidend blijft in de markt.

Ben je op zoek naar een nieuwe huisstijl of zoek je hulp of advies op het gebied van huisstijl en grafisch ontwerp? Ik denk graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met me op voor een kennismaking of stuur een bericht via mail@sjoukjevandervelde.nl.

Hi, ik ben Sjoukje, grafisch ontwerper.

Ik help ondernemers en bedrijven bij het creëren van een huisstijl die klopt.