Eenheid in jouw huisstijl: Zo doe je dat!

Yes! Het is zover. Je nieuwe logo en huisstijl zijn klaar. Alle bestanden van de ontwerper, waar je de afgelopen tijd mee samen hebt gewerkt, zijn binnen. Het voelt als een nieuw, fris begin. Zo trots als een pauw ga je gelijk enthousiast van start. Eindelijk die nieuwe stijl implementeren op de website, de social media kanalen updaten en dan heb je nog al die andere middelen en uitingen die nog ingericht moeten worden. Waar ga je beginnen? Hoe zorgen jullie er samen voor dat die mooie, nieuwe huisstijl een eenheid blijft, maar ook meegroeit in de organisatie?

Allereerst! Het is heel belangrijk om in alle uitingen de consistentie te bewaken. Daar bedoel ik mee: laat je huisstijl in alles wat je doet terugkomen. Een huisstijl is niet zomaar een mooi ontwerp van een logo, het vertaalt waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Het is je visuele identiteit.

Herkenning en vertrouwen opbouwen

Grote en bekende merken zijn succesvol, uiteraard door een fantastisch product te leveren, maar ook door een pakkende visuele identiteit die zij vaak jarenlang consequent toepassen.

Het maakt niet uit of je een groot of klein bedrijf bent. Al lang bestaat of net begint. In alle gevallen is een huisstijl consistent toepassen is de sleutel om:

  • Herkenning en vertrouwen te creëren bij klanten
  • Toekomstige klanten nieuwsgierig te maken
  • Je bedrijf krachtig te onderscheiden
  • Een slag te maken in de professionalisering van je bedrijf
  • Eenheid te krijgen in waar je voor staat

Kortom, het is een eerste stap om bedrijfsdoelen te behalen en jouw bedrijf professioneel te profileren. De uitstraling van het bedrijf staat de groei niet meer in de weg, maar versterkt het zelfs!   

‘’Consistency is more important than perfection” 

Wil je bouwen aan een herkenbaar en betrouwbaar merkuitstraling? Dan is het nu tijd om onderstaande zes tips door te nemen en in de praktijk toe te passen:

1. Bedenk vooraf wat je nodig hebt

Ga je aan de slag met een nieuwe huisstijl? Inventariseer dan vooraf waar je je huisstijl allemaal toepast. Dat zijn vaak veel meer plaatsen dan je in eerste instantie denkt. Sponsor je bijv. lokale bedrijven die jouw logo gebruiken? Heb je samenwerkingen waar je naam op staat, routing of gevelbelettering? Een nieuwe huisstijl is een goed moment om hier kritisch naar te kijken. Waar wil je zichtbaar zijn, en waar niet (meer)? Als je vooraf bedenkt waar je je nieuwe huisstijl wilt toepassen, kun je samen met je ontwerper concreet aan de slag, en voorkom je extra kosten en werkzaamheden achteraf!

2. Alle info binnen handbereik 

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar zorg dat je alle informatie over de huisstijl binnen enkele secondes paraat hebt. Niets zo vervelend als zoeken naar het logo voor op het web of het juiste kleurnummer en oh ja, waar had ik die lettertypes ook alweer opgeslagen? Zet al je huisstijldocumenten bij elkaar in één map of op een aparte pagina van je website. Gaat jouw VA of je collega ook met uitingen aan de slag? Geef hen dan ook toegang tot de bestanden en deel die map. Zorg ervoor dat je er optimaal mee kan werken, dat maakt het maken van huisstijldragers leuker én makkelijker. 

3. Checklist voor een complete huisstijlmap met de juiste bestanden:

  • Heb je alle bestanden van de ontwerper ontvangen? Onder andere: het logo in jpeg, png, vector (EPS of Al)?
  • Heb je het logo ook voor toepassing op een foto of in het wit voor op een donkere ondergrond?
  • Welke kleuren gebruik je? Kun je deze kleuren overal toepassen? Als je twijfelt, stem kleurgebruik af met de ontwerper. 
  • Welk lettertype(s) horen bij je huisstijl? Zit er verschil in koppen en lopende teksten? Online en offline?
  • Kijk ook naar vorm! Gebruik je rechte hoeken, ronde hoeken of ronde vormen? Is de huisstijl rustig, met veel wit of speels met allerlei elementen? 
  • Zijn er afspraken gemaakt en vastgelegd over stijl van iconen en fotografie? 

4. Maak het belangrijk

 Hoe zorg je ervoor dat je de huisstijl consistent doortrekt in al je ontwerpen? Denk na over wie de huisstijl gaat toepassen.. Jijzelf? Medewerkers? De freelancer die de socials beheert? Informeer iedereen over de huisstijl en vertel het verhaal over je visuele identiteit. Leg regels en richtlijnen voor het gebruik ervan uit. Waar zit ruimte voor eigen creativiteit en waar mogen zij absoluut niet aankomen? Wanneer collega’s begrijpen wat het belang van consistentie is, is het juist toepassen makkelijker. Leg dus uit waarom jij die regels en richtlijnen de wereld in geholpen hebt. 

Tip! Wijs één persoon aan die verantwoordelijkheid draagt voor de huisstijl en laat hem of haar het gros van de uitingen checken die de deur uitgaan. 

De huisstijl managen hoef je niet alleen te doen. Wil je na het lanceren van jullie huisstijl hulp hebben bij het informeren en opstellen van de richtlijnen aan je team? Een goede grafisch ontwerper kan je hierbij helpen, zodat iedereen onthoudt hoe jullie je merk samen versterken. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met mij op.

5. Templates hier, templates daar, templates overal 

Een template is de oplossing om effectief te werk te gaan. Je past het makkelijk en snel aan. Hallo, extra tijd! Welke softwarepakketten gebruik je en gebruik je hierbij ook onderdelen van de huisstijl? Maak hierin werkbare voorbeelden (templates). Je hoeft ze hierna alleen nog maar te vullen. Denk aan een basisdocument voor een briefsjabloon met logo en adresgegevens in de juiste kleur- en lettertype, een Word sjabloon voor verslagen en rapporten, een presentatie, offertes en e-mailhandtekeningen. Deel deze templates met iedereen die hier ook maar een klein beetje mee in aanmerking komt. Dat scheelt een hoop aanpaswerk! 

6. Check geregeld en stuur bij

Dit is een beetje afhankelijk van het aantal ontwerpen die je maakt, maar het is goed om ieder kwartaal of half jaar je uitingen te checken. Zet alles bij elkaar. Kijk naar de vormen. Lees de teksten. Laat iemand anders hier eens met een kritisch oog naar kijken. Alle opmerkingen en inzichten verwerk je in de richtlijnen. Een huisstijlhandboek of stijlgids is echt geen gek idee. Zo kan iedereen de aankomende periode zonder onduidelijkheden aan de slag. 

Ben jij het type dat snel uitgekeken raakt op een stijl en zie je steeds nieuwe leuke dingen voorbij komen die je óók in je huisstijl wilt? Bewaar deze tot je check-up en bedenk dan of je ze nog steeds zo leuk vindt als eerst en of ze wel zó goed passen bij jouw identiteit. Dat creëert niet alleen rust, maar het voorkomt ook dat je continu aan de huisstijl blijft sleutelen. 

Meer tips & inspiratie

Betekenisvolle kleuren voor 2021

Betekenisvolle kleuren voor 2021

Elk jaar onthult het Pantone Kleurinstituut de trendkleur van het jaar. Vandaag werd de kleur van 2021 bekend gemaakt. Voor 2021 is het niet één maar zelfs twee kleuren: Ultimate Gray en Illuminating geel. De keuze voor twee kleuren is niet voor niets. Het grijs staat...

Lees meer